İş cinayetlerinin binlerle ifade edildiği, madenlerdeki iş cinayetlerinin "fıtrat" olarak değerlendirildiği günlerde bu gidişata dur diyen sanatçılar ürünlerini işçilerle sanatseverlerle buluşturmaya devam ediyor.
Kesintisiz olarak resim sergileri açan ve bugüne kadar birçok karma sergiye katılan Ressam İrfan Ertel'in, 57 resimden oluşan "Maden İşçileri" sergisi 1 Mayıs'ta İzmir Alsancak Mimarlık Merkezinde açılacak. Ertel, sergideki resimlerinin yarısına yakınını 2016 yılında Soma'da 301 işçinin yaşamını yitirdiği işçi katliamına ayırmış. Sanatçı Ertel ile "Maden İşçileri" sergisi hakkında konuştuk.
SOMA'DAN ŞİRVAN'A MADENLERDE İŞ CİNAYETLERİ
Sergideki resimlerin bugüne kadar İstanbul'un 5 ayrı yerine daha sonra Zonguldak merkezine ve madenlerine taşındığını söyleyen Ertel, "Daha sonra Mersin, Adana ve İzmir'de sergilendi. Bu yıl Soma iş cinayetinin 10. yılı. Bu arada yine madenlerde iş cinayetleri yaşamaya devam ettik. Öyle görünüyor ki bu gidişle yaşanmaya da devam edilecek" dedi.
Soma'da 13 Mayıs 2014'te yaşanan iş cinayetinde 301 maden işçisinin yaşamını yitirdiği hatırlatmasını yapan Ertel "fıtrat" yaklaşımı gereği gerekli tedbirlerin alınmadığının bir kez daha altını çizerek, 2022'de Amasra'da 42 maden işçisini yine iş cinayetinde kaybettiğimiz vurgusunu yaptı. İş cinayetlerinin 2024 yılında da devam ettiğini belirten Ertel, "Yine 13 Şubat 2024'te Erzincan İliç'deki faciada büyük bir çevre felaketine yol açabilecek olgularının yanında 9 maden işçisi kardeşimizi daha kaybettik. Serginin diğer yeni resimleri de bu olgulardan yola çıkılarak yapıldı" diye konuştu.
'80'li yıllardan bu yana emekten yana resimler yapmanın yanı sıra işçi sağlığı ve meslek hastalıkları konularında emek vermeye çalışan Ertel, resim dilini kullanarak insanlara ve bilhassa işçi ve emekçilerde farkındalığı yükseltmeyi amaçladığına dikkat çekiyor. Ertel, "Bu yaşanan acıların hatırlanması ve bir daha yaşanmasını engellemeye çalışmak serginin asıl amacını oluşturuyor. İnsanlarımızın en doğal hakları olan yaşama hakkının -alınacak tedbirlerle- ellerinden alınmamasının mümkün olduğu bilgisi, bu çabayı daha anlaşılır kılmayı amaçlıyorum." dedi.
"SOMUT GERÇEKLİĞİN GÖRÜNTÜSÜNDEN YOLA ÇIKTIM"
Sanatçı, sergideki resimlerinde, daha önceki sergilerinde olduğu gibi somut gerçekliğin görüntülerinden yola çıkarak bu sergisini de oluşturmuş. Ertel, bu durumu "Serginin yapı taşları, sanatçı kurgusu, düşünce biçimi değil. Sanatçı sadece erişebildiği görüntülerin yan yana getirilmesi ve yorumlanmasında devreye giriyor. Bir aydın duyarlılığı gereği olarak madenlerde yaşanan ve insani olmayan çalışma şartlarına karşı çıkmaya çalışmak" diye açıklıyor.
Ülke insanına, doğasına dayatılan kâr odaklı talanın karşısında sanat yoluyla durmaya çalışan Ertel, "Amacım, çözüm önerileri sunmak, gerçek kurtuluşun insanımızın örgütlenmesinde yattığının altını çizmek" diyerek işçileri, sanatseverleri sergisine davet ediyor.